W wielu firmach decyzje na temat awansów podejmuje się w oparciu o osiągnięcia na stanowiskach specjalistycznych. Tymczasem sprawne realizowanie zadań na poziomie specjalisty i zarządzanie zespołem to bardzo różne zestawy umiejętności i postaw.
Dzięki udziałowi w programie Moja Nowa Rola:
- Będziesz świadomie budować autorytet szefa – w tym po wewnętrznym awansie – w zespole dotychczasowych koleżanek i kolegów.
- Podniesiesz świadomość własnych zachowań i wykorzystasz tę wiedzę w swojej codziennej pracy.
- Zdobędziesz podstawowe umiejętności kierownicze – np. planowanie, stawianie celów, instruowanie, delegowanie, udzielanie informacji zwrotnej, podejmowanie i komunikowanie decyzji
- Nauczysz się zarządzać sobą w czasie i zarządzać priorytetami – własnymi i Twoich ludzi
Zawartość programowa:
Zostałem kierownikiem i co dalej? – jak odnaleźć się w nowej roli?
- Zrozumienie nowych oczekiwań
- Obowiązki specjalistyczne a odpowiedzialność kierownicza
- Jak przygotować się do roli przełożonego?
- Jak zadbać o relacje w zespole?
- „Paradoks autentyczności” – na czym polega i na co uważać?
Kompetencje kierownicze (praca na modelu organizacji lub uniwersalnym modelu – kole kompetencji liderskich Extended DISC)
- Czym jest kompetencja?
- Kompetencje kierownicze a efektywność organizacyjna
Komunikacja przełożonego (w oparciu o Analizę Indywidualną Extended DISC – profil ogólny oraz profil „Ja jako lider”
- Zachowania naturalne
- Zachowania adaptowane
- Świadomość własnych potrzeb komunikacyjnych oraz strefy elastyczności
- Dostosowanie stylu komunikacji do potrzeb rozmówcy
Rozwój podstawowych umiejętności kierowniczych:
- Planowanie i stawianie celów
- Instruowanie
- Delegowanie zadań i obszarów odpowiedzialności
- Udzielanie informacji zwrotnej
- Monitorowanie i egzekwowanie
- Prowadzenie „trudnych” rozmów
Decyzje – podejmowanie i komunikowanie”
- Decyzje kierownicze
- Decyzje konsultowane
- Decyzje demokratyczne
Co podnosi, a co obniża efektywność pracy zespołowej?
- Na co zwracać szczególną uwagę?
- Popularne „pułapki: nowych szefów
Jak zarządzać sobą w czasie?
- Czym są priorytety?
- Narzędzia i techniki zarzadzania sobą w czasie
Jak zarządzać pracownikami i zespołem?
- Małpy Onckena
- Role zespołowe (Belbin)
- Mapowanie pracowników
Jak prowadzić spotkania zespołowe
- Model ORID
Rozwijanie kompetencji pracowników
- Matryca umiejętności i motywacji
- Różne techniki i metody pracy rozwojowej (instruktaż, konsultowanie, coaching, mentoring)
Podstawy coachingu dla menedżera
- Nasze „ludzkie” tendencje
- Od rozwiązywania problemów po angażowanie pracowników
- Model GROW
- Coachingowy model udzielania informacji zwrotnej