Asertywność

Asertywna komunikacja to efektywna komunikacja. To jak budujesz relacje i jak wchodzisz w interakcje z ludźmi wokół Ciebie. Asertywne osoby mają poczucie kontroli, potrafią doprowadzać do rozwiązań, w których obie strony czują się wygrane. Ludzie ci przedstawiają swój punkt widzenia w sposób przekonywujący, a jednocześnie szanują opinie innych. Dzięki temu bardzo dobrze współpracują z innymi członkami zespołu oraz między zespołami.

Z drugiej strony, osoby agresywne dają odczuć innym swoją wyższość oraz brak poszanowania dla innych punktów widzenia. Mogą „wygrywać”, ale koszt takich wygranych jest wysoki – towarzyszy mu konflikt, uszczerbek na relacjach oraz potrzeba naprawiania tego, co zostało zepsute.

Ludzie ulegli komunikują się z pozycji niższości. Pozwalają, aby cele i potrzeby innych były ważniejsze od ich własnych. Przyciągają rozwiązania „wygrana – przegrana”, która z kolei ma negatywny wpływ na ich poczucie własnej wartości.

Ludzie asertywni komunikują szacunek dla siebie samych oraz szacunek dla innych. Kiedy jesteśmy asertywni, mówimy o naszych potrzebach. Jasno komunikujemy na czym nam zależy i nie towarzysz temu poczucie deprecjonowania własnej wartości lub umniejszania innym. Dzięki temu nasze relacje z innymi są otwarte i bardziej szczere.

Szkolenie a asertywnej komunikacji ma charakter praktyczny i „narzędziowy” – krok po kroku wprowadza naucza Uczestników, co konkretnie robić, aby komunikować się w sposób asertywny – pełen szacunku dla siebie i drugiej strony.  

 

Szkolenie przeznaczone jest dla:

  • pracowników i zespołów, których praca wiąże się ze stresem, presją czasu, dużą odpowiedzialnością,
  • pracowników działów obsługi klienta oraz działów współpracujących z sobą
  • pracowników nadmiernie uległych lub agresywnych
  • przełożonych, zarządzających zespołem
  • osób dbających o zdrowie fizyczne i psychiczne

 

Po zakończeniu szkolenia uczestnicy:

  • Rozumieją zasady asertywnej komunikacji oraz korzyści z niej wynikające
  • Podnoszą swoją efektywność osobistą w codziennych sytuacjach komunikacyjnych
  • Zaczynają być postrzegani jako osoby bardziej pewne siebie, otwarte oraz kompetentne
  • Potrafią zarządzać konfliktem w trudnych sytuacjach

Zawartość programowa:

Czym jest asertywność?

  • Zachowanie asertywne – czyli jakie konkretnie?
  • Osobowość a asertywność
  • Zachowania asertywne, agresywne i uległe
  • Co sprawia, że asertywność jest tak ważna?
  • Czy można rozwijać asertywność?

Poczucie własnej wartości a asertywność

  • Moje mocne strony – budowanie poczucia własnej wartości
  • „Wewnętrzny krytyk”
  • Pozytywny wizerunek

Postawa asertywna

  • Świadomość siebie a zwierciadło społeczne
  • Co utrudnia mi bycie asertywnym?
  • Pojęcie granic osobistych – wyznaczanie własnych granic, szanowanie granic innych ludzi
  • Jak znaleźć równowagę między byciem „zbyt miłym” lub byciem odbieranym jako „przesadnie narzucającym swoją wolę”?
  • Kiedy nie powinniśmy być asertywni?

 Techniki komunikacyjne w asertywności

  • Asertywność a komunikacja
  • Złote zasady asertywnej komunikacji
  • Opis faktów zewnętrznych i wewnętrznych kontra ocenianie
  • Umiejętność słuchania
  • Mimika, gestykulacja, język ciała

Ćwiczenia ważniejszych sytuacji wymagających komunikacji asertywnej

  • Asertywna pochwała
  • Wyrażanie własnych opinii i przekonań
  • Asertywne wyrażanie próśb i oczekiwań
  • Asertywna odmowa
  • Asertywna krytyka
  • Reagowanie na krytykę i atak
  • Wyrażanie gniewu i złości
  • Obrona własnych granic
  • Asertywne łagodzenie sytuacji konfliktowych

Techniki asertywności

  • zdarta płyta
  • słoń
  • jujitsu
  • asertywna kanapka
  • asertywne odraczanie
  • asertywne pytanie na pytanie

Asertywność w organizacji

  • Organizacyjne warunki dla asertywności
  • Asertywne relacje ze współpracownikami
  • Jak sprawiać, aby ludzie pracowali z nami, nie przeciwko nam?
  • Asertywność podczas spotkań
  • Dlaczego asertywność jest potrzebna w zarządzaniu?

Share:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn

Comments are closed.

CZYTAJ DALEJ

Danuta Kidawa

Trener biznesu, trener mentalny, trener i partner FRIS@, coach mocnych stronDoświadczenie:Danuta jest praktykiem z bogatym doświadczeniem analitycznym, a jej pa ...

Paweł Dul

Przedsiębiorca, Trener IT Doświadczenie: Nauczyciel informatyki na wszystkich etapach edukacyjnych – (2002-2017) Wykładowca, trener IT – 5 lat (2017 – nadal) P ...

Shopping Basket