Asertywna komunikacja to efektywna komunikacja. To jak budujesz relacje i jak wchodzisz w interakcje z ludźmi wokół Ciebie. Asertywne osoby mają poczucie kontroli, potrafią doprowadzać do rozwiązań, w których obie strony czują się wygrane. Ludzie ci przedstawiają swój punkt widzenia w sposób przekonywujący, a jednocześnie szanują opinie innych. Dzięki temu bardzo dobrze współpracują z innymi członkami zespołu oraz między zespołami.
Z drugiej strony, osoby agresywne dają odczuć innym swoją wyższość oraz brak poszanowania dla innych punktów widzenia. Mogą „wygrywać”, ale koszt takich wygranych jest wysoki – towarzyszy mu konflikt, uszczerbek na relacjach oraz potrzeba naprawiania tego, co zostało zepsute.
Ludzie ulegli komunikują się z pozycji niższości. Pozwalają, aby cele i potrzeby innych były ważniejsze od ich własnych. Przyciągają rozwiązania „wygrana – przegrana”, która z kolei ma negatywny wpływ na ich poczucie własnej wartości.
Ludzie asertywni komunikują szacunek dla siebie samych oraz szacunek dla innych. Kiedy jesteśmy asertywni, mówimy o naszych potrzebach. Jasno komunikujemy na czym nam zależy i nie towarzysz temu poczucie deprecjonowania własnej wartości lub umniejszania innym. Dzięki temu nasze relacje z innymi są otwarte i bardziej szczere.
Szkolenie a asertywnej komunikacji ma charakter praktyczny i „narzędziowy” – krok po kroku wprowadza naucza Uczestników, co konkretnie robić, aby komunikować się w sposób asertywny – pełen szacunku dla siebie i drugiej strony.
Szkolenie przeznaczone jest dla:
- pracowników i zespołów, których praca wiąże się ze stresem, presją czasu, dużą odpowiedzialnością,
- pracowników działów obsługi klienta oraz działów współpracujących z sobą
- pracowników nadmiernie uległych lub agresywnych
- przełożonych, zarządzających zespołem
- osób dbających o zdrowie fizyczne i psychiczne
Po zakończeniu szkolenia uczestnicy:
- Rozumieją zasady asertywnej komunikacji oraz korzyści z niej wynikające
- Podnoszą swoją efektywność osobistą w codziennych sytuacjach komunikacyjnych
- Zaczynają być postrzegani jako osoby bardziej pewne siebie, otwarte oraz kompetentne
- Potrafią zarządzać konfliktem w trudnych sytuacjach
Zawartość programowa:
Czym jest asertywność?
- Zachowanie asertywne – czyli jakie konkretnie?
- Osobowość a asertywność
- Zachowania asertywne, agresywne i uległe
- Co sprawia, że asertywność jest tak ważna?
- Czy można rozwijać asertywność?
Poczucie własnej wartości a asertywność
- Moje mocne strony – budowanie poczucia własnej wartości
- „Wewnętrzny krytyk”
- Pozytywny wizerunek
Postawa asertywna
- Świadomość siebie a zwierciadło społeczne
- Co utrudnia mi bycie asertywnym?
- Pojęcie granic osobistych – wyznaczanie własnych granic, szanowanie granic innych ludzi
- Jak znaleźć równowagę między byciem „zbyt miłym” lub byciem odbieranym jako „przesadnie narzucającym swoją wolę”?
- Kiedy nie powinniśmy być asertywni?
Techniki komunikacyjne w asertywności
- Asertywność a komunikacja
- Złote zasady asertywnej komunikacji
- Opis faktów zewnętrznych i wewnętrznych kontra ocenianie
- Umiejętność słuchania
- Mimika, gestykulacja, język ciała
Ćwiczenia ważniejszych sytuacji wymagających komunikacji asertywnej
- Asertywna pochwała
- Wyrażanie własnych opinii i przekonań
- Asertywne wyrażanie próśb i oczekiwań
- Asertywna odmowa
- Asertywna krytyka
- Reagowanie na krytykę i atak
- Wyrażanie gniewu i złości
- Obrona własnych granic
- Asertywne łagodzenie sytuacji konfliktowych
Techniki asertywności
- zdarta płyta
- słoń
- jujitsu
- asertywna kanapka
- asertywne odraczanie
- asertywne pytanie na pytanie
Asertywność w organizacji
- Organizacyjne warunki dla asertywności
- Asertywne relacje ze współpracownikami
- Jak sprawiać, aby ludzie pracowali z nami, nie przeciwko nam?
- Asertywność podczas spotkań
- Dlaczego asertywność jest potrzebna w zarządzaniu?